Az intézmény vendége Sipka Bence pszichológus volt, aki „Digitális függőségeink” címmel tartott előadást a modern kor egyik legaktuálisabb és legérzékenyebb témájáról. Közérthető, mégis szakmailag megalapozott módon mutatta be a függőség kialakulásának okait, a dopaminszintek működését és azok mindennapi életünkre gyakorolt hatását. Ismertette, miként alakítja át mindennapjainkat az okostelefon-használat, a közösségi média, a játékplatformok világa és az állandó online jelenlét. Részletesen beszélt a „dopamin csapdáról”, amelyben az agy is érintett: arról, hogyan emelkedik meg a dopaminszint, hogyan alakul ki a jutalmazási spirál, és miért fordulnak sokan – unalom, stressz vagy magány esetén – a gyors élményt adó eszközökhöz. Külön kiemelte a szülői minta meghatározó szerepét.

Az előadó három, a digitális világ szempontjából különösen érzékeny csoportot is bemutatott:
- a teljesítményorientáltakat, akik versengésben és digitális visszajelzésekben keresnek megerősítést,
- a küzdőket, akik kitartóan keresik a megoldást,
- valamint a „mindegy” csoportot, akik érzelmileg semleges, konfliktusmentes környezetet keresnek.
Mindhárom csoport más-más okból veszélyeztetett, ezért a megelőzésben kulcsfontosságú a figyelem, a beszélgetés és a szülői jelenlét!

Az előadás gyakorlati tanácsokat is adott a családok számára. Keresztény emberként eddig is éltünk a nap lezárásául a hálaadással, a tudomány hálanapló vezetését említette. Szó volt a tudatos reggeli kezdéstől,- akár egy hideg zuhannyal, és működik, a 7–8 órás alvás fontosságáig, a közös szabályok kialakításától a következetes példamutatáson át az alternatív programok – sport, olvasás, kézműveskedés, közös játék, személyes élmények – szerepéig. Sipka Bence hangsúlyozta, hogy a cél az egészséges egyensúly megtalálása, amihez a hit nagy előny!
Az előadást követően az iskola szeretetvendégségre, agapéra invitálta a jelenlévő családokat és pedagógusokat, akik kötetlen formában beszélgethettek az előadóval, személyes vagy gyakorlati kérdéseiket is feltehették.

Az este egyik legfontosabb üzenete az volt, hogy a digitális világ kihívásaira csak közösségként lehet hatékony választ adni. A megelőzés, a határok kijelölése, az egészséges szokások kialakítása és a nyílt párbeszéd mind olyan feladatok, amelyekben a család és az iskola egymás partnerei.
A Miskolci Görögkatolikus Általános Iskola vezetősége továbbra is elkötelezett amellett, hogy olyan programokat, előadásokat és konzultációs alkalmakat kínáljon, amelyek segítik a gyermekeket és családjaikat a kiegyensúlyozott, harmonikus mindennapok megteremtésében, különösen az ünnepek közeledtével, amikor a tudatosság és az együttlét még nagyobb jelentőséget kap.
Szerző: Miskolci Gk. Ált. Isk.