Ha minden ember számára minden nap huszonnégy órából áll, miért van az, hogy egyesek sokkal több dolgot tudnak elvégezni ugyanannyi idő alatt, mint én? Van köztünk olyan, aki soha nem tette fel magának ezt a kérdést? – Luciana Cairo tanácsai az idő hatékony felhasználására.
A válasz a szokásainkban van, olyan szokásokban, amelyek miatt hatékonyan, vagy éppen kevésbé hatékonyan élünk.
Előfordul, hogy lefekszetek este az ágyatokba, fáradtan a sok elvégzett teendő után, mégis az az érzésetek, hogy nem tettetek valami sokat? Van kedvetek megtanulni azt a tizenkét szokást, amely hatékonyabbá tesz benneteket?
Hozzá kell tenni, hogy ez a tucatnyi dolog, amit javaslok, nem változtat meg mindent varázsütésre, ha nem válik megszokássá az életetekben, ezért gyakorolnotok kell. Azt javaslom, hetente egyet gyakoroljatok be, tegyetek szokásotokká, hogy meggyökeresedjen a hétköznapjaitokban.
1. szokás – Legyen egyértelmű célotok azzal, amit tesztek!
Minden egyes tevékenység kapcsán tegyétek fel a kérdést: Mi a célom vele?
2. szokás – Legyen határidőnaplótok!
Papíralapú, elektronikus, online… nem a formája számít, hanem az, ahogyan használjátok. Váljon szokásotokká, hogy feljegyzitek a tevékenységeiteket, azokat is, amelyek kevésbé fontosak.
3. szokás – Csoportosítsátok a tennivalóitokat!
Soroljátok csoportokba hasonlóság alapján, például: házon kívüli teendők, házimunka, számítógépes tevékenység…
4. szokás – Ismerjétek meg saját magatokat!
Jól kell ismenetek magatokat ahhoz, hogy a lehető legjobban hasznosítsátok az időtöket: tudnotok kell, mely órákban vagytok a leginkább hatékonyak, hány órakor tudtok a legjobban koncentrálni, mikor vagytok a legálmosabbak… Így ki tudjátok választani minden tevékenységhez a legjobb időpontot.
5. szokás – „80–20”
A Pareto-elv, más néven a „80–20 szabály” kimondja, hogy a következmények 80 százaléka az okok mindössze 20 százalékára vezethető vissza. Ez azt jelenti, hogy ha felismeritek és átgondoljátok az okok 20 százalékát, annak 80 százalékos eredménye lesz. A gyakorlatban ez úgy működik, hogy rájöttök például arra, mely tevékenységeket tudjátok másra bízni.
6. szokás – „To do”
Készítsetek listát a tennivalóitokról. A nap kezdetén írjátok össze őket, vagy a nap végén, hogy eltervezzétek a következő napot. Ha kész a lista, osszátok be napszakonként: reggel, délután, este…
7. szokás – 20 százalék szabadon
Hagyjátok szabadon az időtök húsz százalékát, hogy előre nem látható dolgok is beleférjenek.
8. szokás – „Rablók”
Gondoljátok át, mi az, ami időt rabol tőletek. Melyek azok a tevékenységek, amelyek sehová nem vezetnek?
9. szokás – Összejövetelek
Mielőtt megbeszélnétek egy összejövetelt, tegyétek fel magatoknak a kérdést: „Fontos ez a találkozó? Szükség van rá, hogy én is részt vegyek rajta?” Ha a válasz pozitív, tegyetek érte, hogy az esemény tervszerűen, rendben, határozottan, odaadással történjen, és legyen eredménye.
10. szokás – Készítsetek tervet!
Írásban tervezzetek! A gondolatban alkotott tervek 80 százalékos valószínűséggel nem valósulnak meg.
11. szokás – Korlátok
Kell, hogy legyenek időbeli korlátaitok: szabnotok kell határidőket magatoknak, és kérnetek kell, hogy mások is határidőket szabjanak nektek.
12. szokás – Egyensúly
Igyekezzetek kiegyensúlyozottságot találni a tevékenységeitek között, hiszen az élet nem csak munka. Életetek főszereplői ti magatok legyetek.
Ami tehát fontos az időtök legjobb kihasználása érdekében: önismeret, megfelelő hozzáállás, célkitűzés.
Kívánom, hogy hatékonyak legyenek a napjaitok!
Forrás: Magyar Kurír