Születéstől a szakmáig – a felzárkózási és roma integrációs stratégiák első tíz éve – ezzel a címmel rendeztek nemzetközi szakpolitikai konferenciát Budapesten.
A szeptember 22-24. között megtartott konferencián részt vettek a Görögkatolikus Roma Szakkollégium vezetői is: Makkai László, a szakkollégium igazgatója és szakmai vezetője , illetve Csorba Mónika, a kollégium tanulmányi vezetője.
A három napos konferencia célja az volt, hogy számba vegye azokat a változásokat és fejleményeket, amelyek az elmúlt tíz évben az Európa Tanács tagállamaiban, valamint az Európai Unióban a társadalmi felzárkózás és a roma integráció területén történtek, a társadalmi felzárkózási/roma integrációs stratégiák égisze alatt.
A konferencián a hátrányos helyzetű emberek életminőségének javításával foglalkozó neves előadók és szakemberek visszatekintettek az elmúlt tíz év eredményeire, amelyek az Európai Unióban a társadalmi felzárkózás és a roma integráció területén történtek.
A szakkollégium munkatársai a konferencia második napján vettek részt, ahol a téma az oktatásban jelentkező halmozódó hátrányok megjelenése és ezek gyakorlati megoldásának kérdései voltak.
Szó volt a koragyermekkori kutatásokról, a tanodák és a nemzetiségi középiskolák programjairól. Több előadó is beszélt a romák oktatásáról, arról, hogyan jelenik meg a tantervekben és tananyagokban a romák történelme, illetve a romákra vonatkozó ismeretek.
A délutáni kerekasztal-beszélgetésen Kocsis Fülöp érsek-metropolita, a Keresztény Roma Szakkollégiumi Hálózat elnöke, Hadnagy József, az Egri Roma Szakkollégium igazgatója, Antal István, a Kopp Mária Intézet a Családokért és a Népesedésért, Társadalmi Csoportok Kutatóközpont vezetője, valamint roma szakkollégiumi hallgatók beszélgettek a kollégiumok szerepéről, társadalmi felelősség-vállalásáról.
A kerekasztal-beszélgetésen felmerült kérdésként, hogy milyen szerepet játszik a vallásosság a szakkollégiumok életében, mit adnak a kollégiumok a diákjaiknak. A hallgatók hozzászólásaiból kiderült, hogy az intézmények milyen sokat segítettek nekik, az otthonias, családias légkör nagyban hozzájárult ahhoz, hogy tanulmányaikat biztonsággal végezzék. Azt is elmondták, hogy nem biztos, hogy enélkül sikerült volna elvégezniük az egyetemet. De nem csak kaptak a kollégiumoktól, ők is visszaadnak abból, amit kaptak, hiszen azzal, hogy fiatalabb diákokat mentorálnak, segítik az utánuk következő generációkat, és példaképként is szolgálnak nekik.
Szöveg: SIke Kriszina, fotó: TEF facebook oldala